بازار های مالی

بازارهای مالی

به نام خدا

بازار های مالی

اکو وایزر

یکی از مباحثی که میخواهیم در ادامه راهمان به سوی استقلال مالی به ان بپردازیم، مبحث شناخت بازار های مالی است.
بازار مالی بستری است که در آن افراد و شرکت ها (حقیقی و حقویقی) می توانند به معامله اوراق بهادار(مانند سهام)، کالا(مانند فلزات گران بها، محصولات کشاوری و…)، انرژی، ارزهای رایج کشور ها و دیگر دارای های مثلی که با توجه به سیستم عرضه و تقاضا کشف قیمت و با حداقل هزینه کارمزد مبادله می شوند، بپردازند. اما سوال مهمی که وجود دارد این است که ما در چه زمانی باید سرمایه گذاری کنیم و در بازاری؟؟؟

سرمایه گذاری موفق و هوشمند :

این همان سوالی است که پاسخ به آن سرمایه گذار موفق و هوشمند را از افراد معمولی جدا میکند. شناخت زمان مناسب سرماگذاری مهمترین عاملی است که می تواند حساب های بانکی مارا جابجا کند و مارا به رویای مان برساند. شناخت این زمان تنها با درکی درست از بازار های بدست خواهد آمد و این که بدانیم در هر لحظه در کجای دنیای اقتصاد قرار داریم. دولت مردان در داخل و خارج به چه می اندیشند و چه تصمیمی برای اینده مالی خواهند گرفت. اما در ابتدا باید بدانیم ما دو نوع بازار داریم که افراد بر اساس شرایط مالی و تصور و انتظاراتشان از اینده اقتصاد کلان انتخاب میکنند: 1) بازارهای پر ریسک مانند بازار سهام و ارزهای دیجیتال 2) بازار های کم ریسک مانند بازار طلا و اوراق قرضه

و حال به بررسی انواع بازار ها میپردازیم:

بازار های مالی که ما میتوانیم بیشتر درمورد آنها بدانیم و براساس سطح توقع و ریسک پذیری انتخاب کنیم می تواند شامل سپرده های بانکی، بازار طلا و مسکوکات، بورس و اوراق بهادار ، رمز ارزها، مسکن، خودرو و در نهایت بازار مبادله ارز رایج کشور ها و بورس جهانی باشد.

اکو وایزر

سپرده بانکی:

بانک هایی که تحت نظارت بانک مرکزی هستند مکان های امنی برای سرمایکه گذاری در شرایطی که باید استراتژی کم ریسک را انتخاب کنیدف می‌باشند. میزان نرخ سود از سوی بانک مرکزی تعیین و معمولا در ایران بین 10 تا 20 درصد در حال حاضر(سال 1401) خواهند بود. که این نرخ سود بستگی به نوع بانکی و نوع حسابی که افتتاح میکنید و مدت زمان سپرده گذاری نیز دارد. از آنجایی که نرخ سود بانکی نسبت به نرخ تورم سالیانه ایران بسیار عدد کوچکی است اقتصاد دانان سپرده گذاری در بانک را توجیه پذیر و مناسب نمیدانند و بجای آن صندوق های درآمد ثابت موجود در بورس اوراق بهادار تهران پیشنهاد میدهند.

طلا و مسکوکات:

معمولا افرادی که به دنبال سرمایه گذاری روی طلا هستند قصد دارند تا به سراغ سبکی از سرمایه گذاری بروند که در آن ریسک کمتری و در عین حال پولشان نسبت به نرخ تورم واقعی کشور تا حدودی حفظ شود. مسلما هر جه میزان ریسک کمتر شود عایدی و سود نیز به مراتب کمتر خواهد بود. تنها ریسکی که تا حدودی میتواند در این نوع بازار وجود داشته باشد در تهیه و حتی فروختن آن می باشد که باید از مکانی مطمئن تهیه و در جایی امن نگه داری شوند. در قیمت گذاری طلا و مسکوکات دو عامل نقش مهمی را بازی میکند که شمال قیمت انس جهانی طلا و نرخ دلار بازار میباشد که هنگام تهیه باید حتما این دو عامل در مد نظر داشته باشید. نکته ای از نگاه اقتصاد دانان به آن تاکید شده این است که خانواده ها اگر قصد سرمایه گذاری در این بازار را دارید بهتر است بجای طلای زینتی (به دلیل کارمزد و مالیات)، شمش های گرمی طلا و مسکوکات را در سبد سرمایه گذاری خود قرار دهند.

اکووایزر :  اصول و تحلیل ترید فاندامنتال

اکو وایزر

بازار مسکن:

بازاری امن با میزان حجم پول زیاد. سرمایه گذاری در بازار مسکن یکس از معمول ترین روش های سرمایه گذاری در ایران می باشد به جهت اطمینان کامل و صد دردصدی سرمایه گذاران به رشد قیمت مسکن در دراز مدت این روش سرمایه گذاری تبدیل به روشی امن برای حفظ ارزش سرمایه های مردم شده است و ازین رو هر فردی بسته به میزان توانایی مالی خود سرمایه انباشته خود راتبدیل به مسکن میکند. اما نکاتی که در این مورد باید به آن توجه کرد:
⦁ سرمایه گذاری در این بازار با شیب ملایمی بالا می رود و نزولی آن خیلی کم است
⦁ داشتن حجم سرمایه بالا و نقدشوندگی پایین مسکن و همچنین داشتن تخصص کافی در جهت انتخاب محل مناسب خرید، مهم ترین ریسک های این بازار می باشد.

اکو وایزر

بازار خودرو:

بازار خرید و فروش خودرو در ایران با دیگر کشور هایتفاوت زیادی دارد و در بسیاری از اوقات یک فرصت مناسب در جهت سرمایه گذاری به ما میدهد اما ورد به این بازار هم مشابه دیگر بازار ها نیاز به تخصص و پذیرش ریسک های موجود دارد. مهم ترین نکته ای که در خصوص خرید و قروش خودرو باید در نظر داشت نرخ قیمت خودرو به دلار در خارج از ایران و مقایسه ان به قیمت دلار روز بازار است و در صورتی که حباب منفی مشاهده کردید میتواند فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری باشد.

بازار بورس اوراق بهادار تهران:

بازار سهام در مقایسه با دیگر بازار های مالی مزیت های ویژه ای دارد که از مهم ترین آن می توان به حداقل سرمایه لازم برای سرمایه گذاری اشاره کرد. شما میتوانید از 500 هزار تومان تا میلیارد ها تومان میباشد در این بازار سرمایه گذاری کنید در صورتی که در سایر بازار ها همچون طلا و مسکن حداقل میزان سرمایه گذاری بسیار بیشترمی باشد. بورس اوراق بهادار هران بستری امن را فراهم کرده و نیز به دلیل دامنه نوسان5 درصدی مثبت و منفی میتوان تاحدودی ریسک این بازار را کنترل شده در نظر گرفت گرچه همین امر مانع نقدشوندگی آن میشود. این بازار به صورت سیکلی کار کرده و دوره های خود را تکرار میکند و همچنین نیاز به آموزش های بنیادی، تکنیکال، تابلوخوانی و مدیریت سرمایه حرفه ای دارد.

اکووایزر :  بایننس چیست ?!

اکو وایزر

بازار ارز های دیجیتال:

در دنیای رمز ارزها شما باید ابتدا درک درستی از فناوری بلاکچین، بیت کوین، کیف پول های ارز های دیجیتال و مفاهیم اساسی آن داشته باشید و سپس به معامله گری بپردازید. ارز های دیجیتال بر اساس ایده ای که در وایت پیپر (white paper) مربوط به آن نوشته شده و همچنین بر مبنای کسب و کار منطبق بر ایده اصلی، میزان کاربردپذیری، توجه شبکه های اجتماعی ارزش گذاری می شوند. به عنوان مثال شرکت بایننس که به عنوان صرافی متمرکز و غیر متمرکز فعالیت میکند .
و با توجه به فعالیت های مختلف شرکت مانند عرضه اولیه های که بر پایه کوین خود (BNB) ارائه میدهد و شبکه هوشمند بایننس اسمارت چین که می تواند دیگر شبکه ها را به صورت موازی به هم متصل کند ارزش بالایی در این مارکت دارد.
این شرکت همجنین بالا ترین حجم معالات را دارد و خدمات گسترده ای در بازار فیوچرز خود ارائه میدهد و توکن های غیر مثلی (NFT) های زیادی حمایت میکند، همه این عوامل دست به دست هم میدهد تا توکن این شرکت رشد کرده و از محبوبت بالایی برخوردار باشد.

بازار فارکس و بورس جهانی:

با رعایت مباحث شرعی و قانونی کشور میتوان به این بازار نیز ورود کرد. این بازار از پر ریسک ترین بازار مالی است و نیاز به دانش تکنیکال و اقتصاد کلان حرفه ای همراه با مدیریت سرمایه و بودجه بندی اصولی است. در این بازار میتوان از جفت ارز ها تا انس جهانی طلا، نفت و سهام های امریکا را معامله کرد. بازار بزرگ با حجم نقدینگی بسیار بالا!!!
این بازار میتوان به عنوان یک کسب و کار در نظر گرفت که برای شما درآمددلاری خواهد داشت البته باید این تکته را حتما در نظر داشته باشید که در کشور ما قانونی در حوزه وجود ندارد و هیچ کارگزاری و بروکری فعال نیست همین امر ریسک این بازار را به شدت بالا می برد. در این بازار بانک ها و موسسات مالی بزرگ دنیا در حال فعالیت هستند که همین امر موجب افزایش ارزش بازار و منطقی رفتار کردن آن از لحاظ نوسانات می باشد.
سرمایه گذاری در بازار دلار

یک اشتباه بزرگ در سرمایه گذاری :

امروزه با ورود دلالان به بازار دلار نرخ دلار افزایش یافته و در نتیجه تبعات سنگینی بر اقتصاد کشور وارد شده است. به همین جهت این بازار به هیچ عنوان مناسب جهت سرمایه گذاری نمی دانیم. و پیشنهاد میشود برای مقابله با تورم موجود و حفظ ارزش دارایی ها با موارد جایگزین شده در بالا به امر سرمایه گذاری بپردازید!

صفحه نخست

 

تبلیغات چینود پلاس
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها