بحران بانک های آمریکا

بحران بانک های آمریکا
به نام خدا

 

 

اکووایزر

بحران بانک های آمریکا :

می توان گفت نشانه‌های بحران بزرگ اقتصادی در آمریکا به‌تدریج خود را آشکار می‌کند. پس از ورشکستگی دو بانک بزرگ این کشور تنها طی 48 ساعت، خبر رسیده که دلار آمریکا هم دچار افت ارزش اساسی شده و بسیاری از سرمایه‌گذاران به وحشت افتاده‌اند. ‌ شورای آتلانتیک هم پیش‌بینی کرده این وضع ادامه خواهد داشت و… این تازه آغاز ماجراست ،بحران اقتصادی در آمریکا آن‌قدر جدی شده که هر روز شاخصی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و ورشکستگی یک بانک یا سقوط یک سهام و کاهش جدی در ارزش دلار یکی در میان تیتر روزنامه ها و همچنین گزارش‌های تلویزیونی آمریکا می‌شود. پس از آنکه ظرف تنها 48 ساعت، دو بانک بزرگ آمریکا به ورطه نابودی کشیده و ورشکست شدند حالا از آمریکا اخباری مبنی بر کاهش شدید ارزش دلار در قیاس با سایر ارزهای جهانی مثل یورو مخابره می‌شود.

 

 سیلیکون ولی و سیگنچر :

گفته می شود این دوبانک فعال در حوزه فناوری‌های جدید و صنعت رمز ارز پشت سر هم دچار ورشکستگی شدند حالا در چنین فضایی در حالی که گزارش‌های متعددی از قرمز شدن بورس اروپا تحت تاثیر این ورشکستگی‌ها منتشر می‌شود،‌ اندیشکده آمریکایی (شورای آتلانتیک) هم طی گزارشی درخصوص وضعیت جاری بحران اقتصادی در آمریکا تاکید کرده که ورشکستگی (سیلیکون‌ولی) تازه آغاز ماجراست . این‌اندیشکده نوشته اقتصاد آمریکا احتمالاً چند فصل دیگر هم باید خود را برای پذیرش آثار افزایش نرخ بهره آماده کند ، همچنین خبر حاکی از این است که بحران اقتصادی در آمریکا به ارز ملی این کشور سرایت کرده و حالا از این کشور خبر رسیده که در پی پیش‌بینی‌ها مبنی بر اینکه واشینگتن قصد دارد تا افزایش نرخ بهره را متوقف کند، شاخص دلار آمریکا با افت جدی در ارزش خود مواجه شده تا آن جا که دلار در برابر شش ارز اصلی دیگر به پایین‌ترین سطح ارزش خود در یک ماه اخیر سقوط کرده است.

 

اکووایزر

گزارش رسانه‌های آمریکایی، این افت محسوس در ارزش دلار پس از آن اتفاق می‌افتد که قانون‌گذاران آمریکایی به منظور خروج از بحران فعلی ، برنامه اضطراری جدیدی را با هدف حمایت از مشتریان بانک‌ها پس از ورشکستگی بانک سیلیکون ولی و بانک سیگنچر در هفته گذشته اعلام کردند ، ولی در ظاهر نتیجه دلخواه را نداده و باعث بروز مشکل جدی دیگری شده است. بر اساس بیانیه مشترک وزارت خزانه‌داری، بانک مرکزی و شرکت بیمه سپرده‌گذاری فدرال قرار است سپرده همه مشتریان این بانک‌ها به آنها بازگردانده شود. خبرهای زیادی نیز از هجوم برای بیرون کشیدن دارایی‌های خود از این بانک‌ها مخابره شده است.گفتنی است، یک رابطه تاریخی بین نرخ‌های بهره بالا و شکست موسسات مالی وجود دارد. این وضعیت زمانی رخ می‌دهد که یک کسب‌وکار پول زیادی قرض کرده باشد و به دلیل بار بدهی‌اش قادر به پرداخت سود، بازپرداخت اصل و یا حفظ پرداخت هزینه‌های عملیاتی نباشد.

اکووایزر :  انواع وام های بانکی

 

 

اکووایزر

پس‌لرزه‌های بحران اقتصاد آمریکایی در انگلیس :

همچنین از انگلیس خبر رسیده که دولت این کشور در جهت کاهش ضرر ناشی از ورشکستگی (سیلیکون ولی ) برای شهروندان انگلیسی، امور مربوط به حساب‌های بانک ورشکسته سیلیکون ولی را به بانک (اچ‌اس‌بی‌سی) منتقل کرده تا بدین ترتیب مشتریان زیان‌دیده انگلیسی از فعل و انفعالات داخلی در آمریکا را حفظ کند.
بحران اقتصادی جاری در آمریکا همانی است که اقتصاددانان این کشور آن را در 40 سال اخیر بی‌سابقه می‌دانند. حالا نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا به وضوح درباره بحران پیش روی و پیامدهای آن صحبت می‌کنند. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور پیشین آمریکا و احتمالا جدی‌ترین رقیب بایدن در انتخابات آتی در پیامی در فضای مجازی تاکید کرده که کشورش وارد یک رکود بزرگ و تاریخی شده و اینکه رئیس‌جمهور دموکرات ساکن در کاخ سفید ابدا قادر به حل آن نیست.

 

سقوط 48 ساعته و وضعیت قرمز :

نکته حائز اهمیت آن‌که شانزدهمین بانک بزرگ آمریکا به فاصله 48 ساعت پس از اعلام افزایش سرمایه 1.75 میلیارد دلاری سقوط کرد،. اما ماجرا به چند ماه قبل از سقوط  بازمی‌گردد.به گزارش گاردین، در سال 2020 و در پس شیوع کرونا در جهان تقاضا برای ارائه خدمات فناورانه در جهان به شدت افزایش یافت و درواقع دوران طلایی استارتاپ‌های فعال در این حوزه شکل گرفت، چراکه بسیاری از مردم به سمت استفاده از ابزارهای دیجیتال و خدمات الکترونیک روی آوردند.بسیاری از شرکت‌های فعال در این حوزه برای سپرده‌گذاری پول نقد خود و تراکنش‌های مالی از بانک (سیلیکون ولی ) استفاده می‌کردند و این بانک هم بخشی از سپرده‌های دریافتی از شرکت‌ها را نظیر بانک‌‌‌‌‌های دیگر سرمایه‌گذاری می‌کرد. می گویند اشتباه اصلی این بود که این بانک ورشکسته بخش قابل توجهی از سرمایه‌گذاری‌های خود را معطوف به خرید اوراق قرضه بلندمدت دولت آمریکا به خصوص در حوزه مسکن کرد. دلیل آن هم این بود که خرید این اوراق از نظر سرمایه‌گذاری مانند خرید ملک ایمن بود، اما نکته اصلی این است که ارزش این اوراق با افزایش نرخ بهره در آمریکا رابطه معکوس دارد ، یعنی زمانی که نرخ بهره بالا می‌رود، ارزش این اوراق پایین می‌آید.

 

اکووایزر

بنابراین وقتی که بانک مرکزی فدرال آمریکا روند افزایش نرخ بهره را با سرعت زیاد و با هدف پایین آوردن تورم در دستورکار قرار داد، ارزش اوراق قرضه دولتی آمریکا به سرعت رو به کاهش گذاشت و بخش قابل توجهی از سرمایه‌گذاری بانک‌های آمریکایی مخصوصا (بانک سیلیکون ولی ) به باد رفت. شاید اگر این بانک می‌توانست اوراق قرضه خود را تا زمانی که آنها سررسید می‌شوند نگه دارد ، به احتمال زیاد می‌توانست  سرمایه‌گذاری‌های خود را دوباره زنده کند، اما از آنجا که طی سال‌ گذشته و ماه‌های اخیر اوضاع اقتصادی شرکت‌های آمریکایی به خصوص آنهایی که در حوزه فناوری فعالیت می‌کنند و از قضا مشتری(سیلیکون ولی )هم بودند بدتر شده، بسیاری از آنها به سمت خارج کردن سپرده‌های خود از این بانک روی آوردند.از سوی دیگر این بانک روز 8 مارس، اعلام کرد که می‌خواهد 1.75 میلیارد دلار افزایش سرمایه بدهد و به فاصله 48 ساعت پس از این اقدام سقوط کرد. و این یک بدشانسی بزرگ را برایش رقم زد .

اکووایزر :  اقتصاد کلان چیست !؟ بخش 2

 

 

اکووایزر

سقوط بانک ها و تاثیرات آن روی زندگی مردم :

به گزارش سی ان بی سی، خبر رسیده که بانک سیگنچر نیویورک نیز به دلایل مشابه از جمله داشتن ریسک ساختاری از سوی نهادهای دولتی در آمریکا شامل وزارت خزانه‌داری و بانک مرکزی فدرال آمریکا تعطیل شده است. می توان گفت سقوط این بانک که اتفاقا یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های فعال در حوزه تأمین سرمایه در حوزه ارزهای مجازی به شمار می‌رفت، پس از (سیلیکون ولی) باعث شد تا دومین سقوط بانکی در آمریکا هم به فاصله دو روز اتفاق بیفتد. بانک مرکزی فدرال آمریکا، وزارت خزانه‌داری و شرکت بیمه سپرده‌گذاری فدرال آمریکا طی بیانیه‌ای مشترک اعلام کرده‌اند که این بانک هم از نظر سیستمی دارای ریسک بوده و به همین خاطر تعطیل شده است. سیگنچر حدود 110 میلیارد دلار دارایی داشت و 88.6 میلیارد دلار آن سپرده بود. حالا گسترش سریع نگرانی‌ها نسبت به شروع یک بحران بانکی در آمریکا شد. دیگر کشورهای جهان نظیر انگلیس و استرالیا هم حالا درگیر این ماجرا شده و نگران اثرگذاری بحران در آمریکا روی اقتصاد خود هستند.

 

اکووایزر

تنها چیزی که ممکن است بتواند بانک (سیلیکون ولی ) را نجات دهد، این است که یک خریدار برای آن پیدا شود. اگرچه ایلان ماسک به‌عنوان ثروتمندترین فرد جهان به‌طور ضمنی در پاسخ به توییت یکی از دنبال‌کنندگانش در توییتر گفته که در حال فکر کردن روی این موضوع است، اما هنوز مشتری پیدا نشده است.لازم به ذکر است که بانک مرکزی آمریکا با هدف کنترل نرخ فزاینده تورم در این کشور دست به بالا بردن نرخ بهره زده بود که به ضرر چند صد میلیارد دلاری بانک‌های آمریکایی که اوراق قرضه خریده بودند منجر شد. احتمالا بانک مرکزی آمریکا برای کنترل تورم در این کشور باید به جای بالا بردن نرخ بهره، دست به اقدامات دیگری بزند وگرنه مردم آمریکا برای مدت زمان بیشتری درگیر تورم باقی خواهند ماند.

 

صفحه نخست

تولید محتوا تیم چینود

 

تبلیغات چینود پلاس
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها