اقتصاد خرد چیست !؟ بخش 2

اقتصاد خرد چیست !؟ بخش 2

به نام خدا

اقتصاد خرد چیست !؟ بخش 2

اقتصاد خرد چیست !؟ بخش 2 : می توان گفت اقتصاد خرد یکی از زیر مجموعه های اصلی علم اقتصاد می باشد. البته می توان آن را پایه و اساس علم اقتصاد نیز معرفی کرد. بنابراین کسب اطلاعات مفید در خصوص این موضوع از اهمیت بسیاری برخوردار است. این نوع اقتصاد مسائل مهمی مانند وضعیت بازار، کسب و کار ها، تابع عرضه و تقاضا و رفتار مصرف کننده را در بر می گیرد. به عبارت ساده تر این نوع اقتصاد مسائل اقتصادی را در سطح بنگاه های اقتصادی و خرد مورد بررسی قرار می دهد. ما در داکووایزر قصد داریم شما را بیشتر با این نوع روش اقتصاد آشنا کنیم پس همراه ما باشید .

 

اکووایزر

مزایای مطالعه این نوع اقتصاد :

با اندکی تامل و مطالعه در اقتصاد خرد می توان به نحوه تاثیر گذاری تصمیمات و رفتارهای افراد عرضه خدمات، تقاضای کالاها و قیمت‌های پرداختی به وسیله مصرف کننده ها پی برد. در حقیقت این قیمت‌ها هستند که میزان کالاهای مورد تقاضای مصرف کنندگان و مقدار کالاهای عرضه شده به وسیله شرکت‌ها را تعیین می‌ نمایند، همچنین علاوه بر آن این نوع اقتصاد به مطالعه و بررسی در خصوص چگونگی اتخاذ تصمیم‌ خانواده‌ها درباره خرید کالاها و همچنین میزان پس انداز ان ها می پردازد که خوب است با آن بیشتر آشنا شوید .

 

اکووایزر

اقتصاد خرد چیست

پیش‌ نیاز یادگیری  :

باید گفت پیش نیاز و پیش شرط یادگیری اقتصاد خرد آشنایی و تسلط کافی بر علوم ریاضی و اقتصاد می باشد. به این معنی که افراد متقاضی یادگیری این علم باید تا حدودی با مباحث جبر، بهینه سازی و احتمال در ریاضی آشنایی داشته باشند. همچنین تا حدی از کلیات اقتصاد سر در بیاورند.اقتصاد خرد اهداف متعدد و مهمی را دنبال می کند. مهم ترین هدف این اقتصاد بررسی وضعیت بازار و ایجاد رابطه ای نسبی پولی، میان کالاها و خدمات است. هدف دیگر این اقتصاد بررسی موارد است که بازار در رابطه با آن ها نمی تواند به نتیجه ای مناسب دست پیدا کند. در نتیجه اقتصاد مزبور به بیان تئوری هایی برای داشتن یک بازار رقابتی می پردازد. این موارد را در اصطلاح شکست بازار نیز می نامند.

 

اکووایزر

اقتصاد خرد چیست

کاربرد اقتصاد خرد چیست :

می توان گفت اقتصاد خرد شرایط بازار را به خوبی آنالیز می کند. در نتیجه در تعیین انتظار افراد از بازار مورد استفاده قرار می گیرد. به طور مثال : اگر قیمت یک کالای خاص در بازار بالا برود، تمایل مصرف کنندگان به خرید آن کالا کاهش پیدا می کند. همچنین در صورتی که کارخانه تولید کننده یک کالا دچار آتش سوزی و یا مشکلاتی از این دست بشود، قیمت کالای تولید شده توسط همان کارخانه بالا می رود. حال با کمک این نوع اقتصاد می توان به این نتیجه رسید که اگر فروش محصول خاصی کاهش پیدا کند، ممکن است ارزش سهام تولید کنندگان آن کالا نیز کاهش یابد. چنین نتایجی الگویی مناسب برای دولت، سرمایه گذاران و حتی مردم عادی خواهد بود. بر اساس این الگو افراد می توانند به تولید محصول و فروش آن و یا مبادله هوشمندانه آن دست بزنند.

اکووایزر :  سرمایه گذاری با 100 میلیون: بخش دوم

 

اکووایزر

اقتصاد خرد چیست

موارد رایج در اقتصاد مربوط به خرد :

موضوعات بسیاری در اقتصاد خرد رایج است. در واقع ساختار این نوع اقتصاد از بخش های مختلفی تشکیل شده که برخی از مهم ترین آن ها شامل :
ساختار انواع بازارها،بهینه‌ سازی سود،رفتار مصرف‌ کننده،رفتار تولید کننده،عرضه و تقاضا،نظریه بازی‌ ها،کشش،بهینه‌ سازی مطلوبیت،هزینه فرصت،نظریه بازی‌ها،هزینه تولید و…

 

اکووایزر

اقتصاد خرد چیست

منظور از عرضه و تقاضا چیست :

در این باره باید هوشیار باشید باید گفت که عرضه و تقاضا در اقتصاد خرد نوعی مدل اقتصادی است. همچنین تعیین کننده قیمت در بازاری کاملاً رقابتی به شمار می آید. علاوه بر آن در بازار رقابتی، قیمت تعیین شده، قیمتی است که در آن میزان تقاضای مصرف کنندگان با میزان عرضه محصولات و خدمات توسط تولید کنندگان برابری می کند. البته باید بدانید قیمت رقابتی زمانی خواهد بود که واحد قیمت برای کالایی معین شده باشد. همچنین پیامد مثبت و کنترل قیمت یا مالیات به ازای واحد وجود نداشته باشد. باید یادآور شد که این قیمت سبب ایجاد تعادل اقتصادی ثابت در بازار می شود. همچنین باید گفت که در اقتصاد خرد، مهم ترین ویژگی های کالاهای تولید و مبادله شده شامل قیمت‌ها و مقدار تولید کالاها می باشند. در نظریه عرضه و تقاضا نحوه تنظیم میزان تولید کالاها و مقدار مصرف آنها و میزان قیمت‌ها شرح داده می شود. همچنین بر اساس این نوع اقتصاد، قیمت و مقدار تولید در بازار رقابت کامل، به وسیله قانون عرضه و تقاضا تعیین می‌ شود. علاوه بر آن در بازار رقابت کامل، نه مصرف کننده و نه تولید کننده قادر به قیمت گذاری کالا نخواهند بود. دلیل این امر هم وجود تعداد بالای خریداران و فروشندگان در بازار است.

 

اکووایزر

اقتصاد خرد چیست

ساختار بازارها  :

در اقتصاد خرد دو نوع بازار بسیار مهم وجود دارند که شامل بازار رقابت کامل و بازار انحصار کامل می باشند. البته بازارهای دیگری وجود دارند که با تغییرات کمی در چارچوب این دو بازار تعریف می شوند. این بازارها عبارتند از:
بازار انحصار مصرف‌ کنندگان ،بازار انحصار کامل،بازار رقابت کامل، بازار رقابت انحصاری، بازار رقابت چند جانبه .

 

اکووایزر

اقتصاد خرد چیست

تفاوت‌های اصلی میان اقتصاد خرد و اقتصاد کلان :

برخی از اصلی ترین تفاوت های میان اقتصاد خرد و اقتصاد کلان برای مثال : تمرکز اقتصاد کلان بر داده‌های تجربی بوده و آن ها را در قالب خود بررسی و ارائه می دهد. با این حال اقتصاد خرد بیشتر بر نظریه تمرکز دارد.این نوع اقتصاد بر پایه تعادل در بازار‌ می باشد، اما در اقتصاد کلان احتمال رونق و یا رکود بازار وجود دارد. همچنین در اقتصاد کلان، اقتصاد و بازار برای مدت طولانی‌تری در حالت عدم تعادل قرار می گیرد.
اقتصاد خرد در برابر اقتصاد کلان بخش اندکی از اقتصاد در برابر کل اقتصاد است.
در رابطه با اصول اولیه اقتصاد کلان، اختلافات چندان واضحی وجود ندارد اما در اقتصاد مربوط به خرد اختلافات واضح و متفاوتی وجود دارد مانند مکتب کینزین‌ها، مکتب پولیون، مکتب اتریش و سیکل تجاری حقیقی.
شباهت‌های میان اقتصاد کلان و اقتصاد مربوط به خرد در کنار تفاوت هایی که میان اقتصاد خرد و کلان وجود دارند این دو اقتصاد دارای شباهت هایی نیز هستند. شباهت های مانند :در اقتصاد کلان از اصول و پایه های مربوط به اقتصاد تحت عنوان خرد استفاده شده است، هر دو اقتصاد بر همدیگر تاثیر گذار هستند.
اقتصاد مربوط به خرد متغیر اقتصاد کلان است،در مدل های رفتاری خانوارها اقتصاد کلان نیز همانند اقتصاد مربوط به خرد تاثیر گذار است.

اکووایزر :  سرمایه گذاری زیر 50 میلیون:(بخش 2)

 

اکووایزر

کشش در بحث اقتصاد  :

گفته می شود یکی از مسائل مهمی که  مطرح می شود بحث کشش است. در علم اقتصاد کشش را تحت عنوان حساسیت معنی کرده اند. به این معنی که برای هر کالایی در اقتصاد یک حساسیت یا همان کشش ایجاد می شود. به عنوان مثال اگر کشش برای یک محصول صفر باشد با ایجاد تغییر در قیمت همان محصول، میزان تقاضا برای تهیه و خرید آن دچار تغییر نخواهد شد. همچنین در صورتی که کشش قیمتی محصولی بیشتر از یک باشد با افزایش یافتن قیمت یک درصدی آن، تقاضا برای خرید آن کالا بیشتر از یک درصد کاهش پیدا می کند.

 

کلام اخر اکووایزر :

اقتصاد خرد به بررسی مسائل بسیار مهمی مانند قیمت تعادلی، بازار، مطلوبیت، کشش و سایر بحث‌های مهم علم اقتصاد می پردازد. در حقیقت این اقتصاد بیشتر بر چگونگی رفتار اقتصادی بنگاه های اقتصادی و رفتار افراد در بازار تمرکز دارد. لازم به ذکر است که موضوعات مهمی مانند تورم، بهره، تولید ناخالص که مسائل مهمی از علم اقتصاد هستند که در این نوع از اقتصاد تعریف نمی شوند. اقتصاد خرد بر تولید ناخالص داخلی یا بیکاری تمرکز نمی‌کند. بلکه به تجزیه‌وتحلیل جزئیات می‌پردازد.

 

صفحه نخست

تولید محتوا تیم چینود

 

تبلیغات چینود پلاس
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها