آموزش های مالی برای فرزندان

آموزش های مالی برای فرزندان

به نام خدا

آموزش های مالی برای فرزندان

آموزش های مالی برای فرزندان : باید بدانید که هیچوقت برای آشنایی با سواد مالی و مولفه‌های آن دیر نیست اما با هر روزی که این فرایند زودتر آغاز شود، احتمال موفقیت و رسیدن به ثبات و امنیت مالی افزایش پیدا می‌کند و افراد یک روز به اهداف خود در زندگی نزدیک‌تر می‌شوند. پس آموزش سواد مالی به کودکان و نوجوانان اصلا زود نیست و اتفاقا با توجه به این که میزان یادگیری و توجه در بچه‌ها بیشتر از سنین بزرگسالی است، به راحتی می‌توان مفاهیم مهمی مانند پس‌انداز یا سرمایه‌گذاری را در ذهن آن‌ها نهادینه کرد ، در ادامه این مطلب آموزشی مالی به فرزندان همراه اکووایزر باشید .

 

اکووایزر

سواد مالی به کودکان و نوجوانان :

می توان گفت کودکان مدیریت مسائل مالی و مفاهیم مهم این حوزه مانند بودجه‌بندی، پس‌انداز، سرمایه‌گذاری و … را تا حد زیادی از همان دوران کودکی و با نگاه کردن به رفتارهای والدین خود می‌آموزند و آن چه در این دوران یاد می‌گیرند احتمالا تا همیشه همراه‌شان است و تاثیر بسیار زیادی در شکل‌گیری رفتار آن‌ها در حوزه مسائل مالی و اقتصادی در آینده دارد. پس بهتر است از همان دوران کودکی فرزندان‌مان را با مفاهیم مهم مالی آشنا کنیم ، مفاهیمی که می‌توانند در آینده به آن‌ها کمک کنند تا موفقیت مالی بیشتری به دست آورند. البته این به معنای ترساندن کودکان از مسائل مالی آینده نیست بلکه در آموزش سواد مالی برای کودکان و نوجوانان باید کودکان را با مفاهیم مهم این حوزه مانند بدهی، پس‌انداز، سرمایه‌گذاری، وام، بیمه، اعتبار و … آشنا کنیم تا بتوانند این مفاهیم را در آینده و در زندگی واقعی به گونه‌ای موثر به کار بگیرند ، گرچه به راحتی گذشته نیست و تنها با رفع نیازهای روزمره نمی‌توان مباحث اقتصادی و مالی را مدیریت کرد. امروزه مسائلی مانند وام، بیمه، اعتبار و … به زندگی افراد وارد شده‌اند و برای مدیریت هر چه بهتر این مباحث، نیاز است افراد دانشی در این زمینه داشته باشند این پیچیدگی مطمئنا در آینده بیشتر هم می‌شود و موضوعات تازه‌ای به این حوزه قدم می‌گذارند، بنابراین بهتر است کودکان را از همان دوران بچگی با مهارت مدیریت مسائل مالی آشنا کرد .

 

اکووایزر

آموزش پول دستمزد به کودکان و نوجوانان :

پیشنهاد می شود به خاطر هیچ‌کاری به کودکان پول ندهید. براساس کارهای کوچکی مانند تمیزکردن اتاق‌شان یا کمک کردن در یک کار در خانه به آنها مقداری دستمزد بدهید. این روش به کودکان می‌آموزد که پول را باید بدست آورند نه اینکه خود به خود به آنها داده شود. گرچه برخی معتقدند اینکار (پرداخت دستمزد در ازای کار)، ذهنیت کارمندبودن را در کودک ایجاد می‌کند. اگر اینطور فکر می‌کنید پس کمک کنید از طریق کارهای دیگری که خودشان برای خود انجام می‌دهند (مانند فروش یک چیز یا راه اندازی یک کسب و کار کوچک) پول دربیاورند.درخواست خرید چیزی که ناگهان در ویترین مغازه دیده‌اند یکی از کارهایی است که تقریبا هر کودکی انجام می‌دهد. کودکان متخصص اینکار هستند، چیزی را در فروشگاه می‌بینند و شما را مجبور می‌کنند آنرا با پول خودتان خریداری کنید.تسلیم این خواسته آنها نشوید و آن خرید ناگهانی را انجام ندهید. به جای تسلیم شدن، به کودکان اجازه دهید با دستمزدی که به زحمت بدست آورده آنرا خریداری کنند.

اکووایزر :  سرمایه گذاری زیر 50 میلیون:(بخش 2)

 

اکووایزر

بخشش را به آنها نشان دهید :

وقتی کمی پول‌شان رشد کرد، اهمیت بخشش را به آنها بیاموزید (با رفتار خودتان). به آنها اجازه دهید خودشان جایی که قصد کمک دارند را انتخاب کنند.در نهایت آنها خواهند دید که بخشش علاوه بر تاثیری که روی گیرنده می‌گذارد چه تاثیری روی فرد بخشنده دارد.بازی‌هایی که برای یادگیری مدیریت پول وجود دارند را با کودکان‌تان انجام دهید. اینکار یکی از اثرگذارترین فعالیت‌ها برای آموزش مالی به کودکان است ، همچنین بگذارید برخی تصمیمات برای خرج کردن پس‌اندازشان را خودشان بگیرند، حتی اگر می‌بینید اینکار فقط تلف کردن پول خواهد بود ،کودک شما با اشتباهات خود درس‌های ارزشمندی خواهد گرفت.

 

اکووایزر

رضایت‌ مندی و قناعت :

نوجوان شما به احتمال قوی ساعات زیادی به موبایل خود خیره می‌شود و افراد دیگر را در شبکه‌های اجتماعی تماشا می‌کند. هر زمان که آنها آنلاین هستند فقط چیزهای خوب، پر زرق و برق و جذاب دوستان، آشنایان و دیگران که جلوی لنز دوربین قرار گرفته را می‌بینند.این رفتار خیلی سریع به مقایسه خود و دیگران می‌انجامد. نوجوان شما بارها و بارها این جملات را می‌گوید که فلان دوست یا آشنا برای فرزندشان خودرو یا گوشی گران قیمت خریده و من باید هنوز با تاکسی و مترو رفت و آمد کنم و این موبایل قدیمی را دست بگیرم ،رضایت‌مندی و قناعت از درون آغاز می‌شود. بگذارید فرزندتان بداند که گوشی موبایل‌شان هنوز به خوبی کار می‌کند و می‌توانند کارهایشان را با آن انجام دهند.وقتی فرزندتان به نوجوانی رسید، می‌توانید یک حساب بانکی برایشان باز کنید. اینکار، آموزش مدیریت پول را به مرحله بعد می‌برد و آنها را آماده می‌کند تا در آینده مبالغ بیشتری را مدیریت کنند.

 

اکووایزر

پس‌انداز برای دانشگاه بودجه بندی :

توصیه می شود برای پس‌انداز جهت هزینه‌های دانشگاه، هیچ زمانی بهتر از نوجوانی نیست. نوجوان شما با کار در تابستان می‌تواند مقداری پول در حساب بانکی ذخیره کند. یا اینکه کار پاره‌وقتی را انجام دهند ، باید گفت اینکار موجب می‌شود فرزندتان حس مسئولیت در آینده و تحصیل خود را داشته باشد. می توانید قبل از اینکه فرزندتان برای دانشگاه یا کنکور ثبت‌نام کند، باید بنشینید و درباره تامین هزینه‌های دانشگاه با او صحبت کنید.نوجوان شما باید عادت بودجه‌بندی و مشخص کردن درآمد و هزینه را در خود ایجاد کند، هرچقدر هم این مبالغ کوچک باشد.آنها باید اهمیت برنامه‌ریزی برای پول‌شان در زمانی که هنوز مستقل نشده‌اند را فرا بگیرند.

اکووایزر :  آموزش ترید ارز دیجیتال بخش اول

 

اکووایزر

جذب با روش های گوناگون :

به کار بردن زبان کودکانه و ورود به دنیای آن‌ها برای آموزش مسائل مالی به کودکان اهمیت ویژه‌ای دارد. بنابراین بهترین روش برای آموزش مفاهیم تقریبا پیچیده مالی به کودکان استفاده از قصه، بازی، اسباب بازی‌های مختلف و دیگر ابزارهایی است که کودکان ارتباط بهتری با آن‌ها برقرار می‌کنند.منابع بسیاری زیادی این روزها در بازار وجود دارد که می‌توانند به والدین برای آموزش هر چه بهتر سواد مالی به کودکان کمک کنند. از جمله این منابع می‌توان به کتاب‌های متعددی اشاره کرد که با این موضوع نوشته شده‌اند. در نظر بگیرید تا زمانی که والدین اطلاعات خوبی از مسائل مالی نداشته باشند و به سمت ارتقای سواد مالی خود پیش نروند، آموزش سواد مالی به کودکان و نوجوانان نیز به آسانی انجام نمی‌شود. والدین باید شناخت خوبی از مسائل مالی و مدیریت آن داشته باشند، برای پول‌شان ارزش قائل شوند و این دانش مالی را در زندگی روزمره خود به کار ببندند.نکته مهم در فرآیند آموزش سواد مالی برای کودکان و نوجوانان این است که در انتقال مفاهیم مرتبط با سواد مالی به کودکان مراقب باشید، آن‌ها را از مسائل مالی آینده نترسانید.همچنین به کودکان خود بیاموزید که در برابر تامین خواسته‌هاشان صبر پیشه کنند و به صورت آنی به دنبال تامین نیازهای مالی نباشد.

 

اکووایزر

آموزش نحوه هزینه کردن :

باید گفت اهمیت نحوه هزینه کردن درست، از سرمایه‌گذاری کمتر نیست در ابتدا بگذارید کودکان با پولی که خودشان بدست آورده‌اند در خرج کردن اشتباه کنند ، همچنین به کودکان‌تان این فرصت را بدهید تا زمانی که به خرید می‌روید، بگذارید پول خودشان را بیاورند و آنرا هرطور که دوست دارند (با دلیل) هزینه کنند. با اینکار مهارت مدیریت پول را فرا می‌گیرند و شما بهانه‌ای دارید تا به راحتی به درخواست پول از جانب آنها جواب مثبت ندهید. اگر فرزندتان قصد داشت چیزی را خریداری کند، همیشه بپرسید (آیا برای خرید آن، پول کافی داری؟) زمانی که کودک‌تان قصد دارد پول خود را هزینه کند همیشه احتمال اشتباه بالاست و شما نباید جلوی این اشتباه را بگیرید. وقتی کودک شما کالایی را خریداری می‌کند که بلافاصله خراب می‌شود یا از بین می‌رود درس ارزشمندی را می‌گیرد. در این زمان می‌توانید با صحبت‌هایتان روش خرید صحیح را به او بیاموزید. پس بهتر است که کودک شما الان اشتباهاتی کوچک مرتکب شود و پول کمی را از دست بدهد تا اینکه در آینده با اشتباهاتی بزرگ و سنگین، آینده مالی خود را خراب کند.

 

صفحه نخست

تولید محتوا تیم چینود

 

تبلیغات چینود پلاس
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها