مدیریت ریسک در سرمایه گذاری

مدیریت ریسک در سرمایه گذاری

به نام خدا

مدیریت ریسک در سرمایه گذاری

مدیریت ریسک در سرمایه گذاری : می توان گفت ریسک در لغت به معنای خطر کردن و خطرپذیری می باشد و در اصطلاح مالی، نوسانات بازدهی مورد انتظار است. به عبارت ساده‌تر ریسک همان احتمال اختلاف میان میزان بازده واقعی و بازده مورد انتظار است. بنابراین وقتی از ریسک یک دارایی صحبت می‌شود، تغییرات احتمالی بازده آن دارایی در آینده مورد نظر است که ما در اکووایزر می خواهیم شما را بیشتر با این مقوله آشنا کنیم پی در ادامه همراه ما باشید .

 

اکووایزر

مدیریت سرمایه چیست :

مدیریت سرمایه یعنی منابع مالی و دارایی‌ها را به گونه‌ای بهینه‌سازی و اداره کنیم که پتانسیل کسب بازدهی مناسب در آینده را پیدا کنند. از روش‌های مدیریت سرمایه می‌توان به سرمایه گذاری در بازار سرمایه، مسکن، طلا، ارز و… اشاره کرد. مدیریت ریسک و انتخاب استراتژی مناسب، از عوامل مهم در مدیریت‌ سرمایه‌ هستند. در حقیقت مدیریت سرمایه را می‌توان دانش و مهارت سرمایه‌گذاری با ریسک کنترل شده و کسب حداکثر بازدهی و سود از سرمایه فعلی تعریف کرد. البته استراتژی مدیریت‌ سرمایه‌ کاملا شخصی است و بنا به شرایط هر شخص، می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، فاکتور‌هایی مانند میزان سرمایه، سن سرمایه‌گذار، مدت زمان در نظر گرفته شده و هدف از سرمایه گذاری، در استراتژی مدیریت‌ سرمایه موثر خواند بود ،به نوعی مدیریت سرمایه را می‌توان از بسیاری جهات با مدیریت ریسک هم‌سو دانست. چرا که هدف اصلی هر دو حفظ ارزش دارایی و کاهش ریسک است. به عبارت دیگر سرمایه‌گذار برای دستیابی به بازدهی مورد انتظار خود باید ریسک مشخصی را متحمل شود. برای این منظور نیز اولین قدم آشنایی با مفاهیم و ارکان اساسی معامله‌گری (مانند تحلیل بنیادی) است. البته روش‌های جایگزینی برای افرادی که فرصت کافی برای آموزش این مفاهیم ندارند، وجود دارد. به عنوان مثال این افراد می‌توانند دارایی خود را به صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا سبدگردان‌های مجاز بسپارند.

 

اکووایزر

 

عوامل تاثیر گذار در یک ریسک برنامه دار :

باید گفت برای مدیریت سرمایه و کاهش ریسک، روش‌های متعددی وجود دارد. شناخت بازار، اجتناب از هیجان، تعیین حد سود و زیان و پیروی از یک سیستم معاملاتی مشخص از جمله این عوامل هستند ، همچنین ورود به هر شاخه از بازارهای مالی، حداقل میزانی از سرمایه را طلب می‌کند. به طور مثال اگر هدف شما سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات است، به طور حتم نمی‌توانید با 20 میلیون تومان وارد این بازار شوید. پس برای اینکه بتوانید در مسیر درست مدیریت سرمایه قرار بگیرید، ابتدا باید مبلغی که قصد سرمایه‌گذاری آن را دارید مشخص کنید. سپس با تحقیق و کسب اطلاعات از حوزه‌های مختلف سرمایه‌گذاری،بازار مناسب را نیز پیدا خواهید کرد .مهمترین گام پیش از سرمایه‌گذاری در هر بازاری، آشنایی با قوانین و پیچیدگی‌های آن است. بازارهای مالی جزء بازارهای تخصصی بوده و هر شاخه‌ای از آن ویژگی‌های منحصر به خود را دارد. در نتیجه برای مدیریت بهتر سرمایه و کاهش ریسک، یادگیری اصول پایه و روش‌های تحلیل (مانند تحلیل تکنیکال) ضروری است. به عنوان مثال اگر قصد سرمایه‌گذاری در بورس را داشته باشید، آموزش بورس یکی از اولین اقداماتی است که باید انجام دهید. یکی از مهمترین تفاوت‌هایی که بین سرمایه‌گذاران موفق و سایر سرمایه‌گذاران وجود دارد، روش معاملاتی شخصی است. چرا که هنگام یادگیری اصول بازار سرمایه با حجم انبوهی از اطلاعات و روش‌های متفاوت مواجه خواهید شد.

اکووایزر :  آموزش های مالی برای فرزندان

 

اکووایزر

مدیریت ریسک در سرمایه گذاری

تعیین اهداف و تشخیص ریسک :

شما می توانید در قدم اول هدفتان از سرمایه‌گذاری و میزان تحمل ریسک را تعیین کنید. این دو عامل وابستگی دوسویه دارند. به عبارتی تحمل ریسک به شرایط روحی افراد و میزان اهمیت سرمایه بستگی خواهد داشت. به طور مثال اگر سرمایه‌گذار تحمل ریسک بالایی داشته باشد، به احتمال زیاد نسبت به کسی که تحمل ریسک ندارد، اهداف بالاتری برای خود مشخص می‌کند. سپس در دومین گام برای مدیریت ریسک باید خطر‌های احتمالی را تعریف و شناسایی کنید. این کار به این معناست که کلیه رویدادهایی که احتمال دارد بر روی سرمایه موثر باشد را بشناسید و پیش‌بینی کنید. این اتفاقات لزوماً همیشه به صورت یکباره رخ نمی‌دهند بلکه ممکن است به صورت غیرمستقیم بر روی دارایی شما تاثیر بگذارد. پس اگر از قدرت پیش‌بینی و تحلیلی برخوردار باشید، می‌توانید جلوی بسیاری از این ضررها را بگیرید ، برای مثال : جنگ، یا بروز اختلالات مختلف در سایت‌های معاملاتی، قفل شدن سهام در صف بورس و… اتفاقاتی هستند که اگرچه به صورت غیرمستقیم اما به عنوان نوعی ریسک برای سرمایه شما به عنوان عاملی منفی تشخیص داده می‌شوند.

 

اکووایزر

 

بعد از شناسایی ریسک :

باید بدانید پس از اینکه موفق به شناسایی و پیش بینی ریسک شدید، در مرحله بعد باید شدت، قدرت و دامنه ریسک را تخمین بزنید. بهتره در این مرحله پس از شناسایی ریسک، آن‌ها را بر اساس میزان تاثیرگذاری که خواهند داشت رتبه ‌بندی کنید، به طور مثال کندی هسته معاملات در یک کارگزاری شاید چند درصد روی قیمت سهم تاثیر بگذارد، اما اگر جنگی اتفاق بیفتد، میزان قدرتی که بر روی قیمت سهام و شدت و دامنه آن خواهد گذاشت به مراتب بیشتر خواهد بود. پس از طی مراحل بالا، باید واکنش‌ها و پاسخ‌های احتمالی به چنین ریسک‌های را شناسایی و مشخص کنید. در مرحله چهارم باید تعیین کنید در صورتی که خطرات و ریسک‌ها به مرحله وقوع رسیده باشند، باید چه واکنش و اقداماتی نشان دهید. در تعریف و توصیف واکنش‌ها، علاوه بر ریسک‌ها بایستی سطح اهمیت هر یک را هم در نظر بگیرید تا بهتر بتوانید در مدیریت ریسک موفق عمل کنید.مرحله آخر این است که به صورت مستمر بر روی برنامه های خود نظارت کنید. پیشنهاد می‌ شود دائماً هوشیار باشید و از منابع مختلف اطلاعات کسب کنید. زمانی از وقت خود را صرف تحلیل اطلاعات و در صورت لزوم به طراحی برنامه‌ها و استراتژی‌هایی برای واکنش به اتفاقات صرف کنید.

اکووایزر :  اقتصاد چیست؟

 

اکووایزر

مدیریت ریسک در سرمایه گذاری

سیستم معاملاتی خاص خود داشته باشید :

گفته می شود یکی از مهمترین تفاوت‌هایی که بین سرمایه‌گذاران موفق و سایر سرمایه‌گذاران وجود دارد، روش معاملاتی شخصی است. چرا که هنگام یادگیری اصول بازار سرمایه با حجم انبوهی از اطلاعات و روش‌های متفاوت مواجه خواهید شد. طبیعتا هیچ‌کس قادر به یادگیری تمامی این روش‌ها نیست. پس بهتر است چند روش که بیشترین تطابق با روحیات شما دارد را انتخاب کرده و آن‌ها را عمیق یاد بگیرید ، از آنجایی که نمی‌توان از نتیجه هیچ سرمایه‌گذاری صد درصد اطمینان داشت، تعیین حد سود و زیان امری ضروری است. شما باید با بررسی شرایط و آگاهی از حیطه‌ای که در آن سرمایه‌گذاری می‌کنید، بازه مناسب بازدهی برای خود را تعیین کنید و با کسب سود یا ضرر به اندازه‌ای که تعیین کردید، دارایی خود را به فروش برسانید. این کار از ضررهای هنگفت هنگام نامناسب بودن وضعیت بازار جلوگیری می‌کند ، ضرر و شکست بخش جدایی ناپذیری از سرمایه‌گذاری است. تفاوتی ندارد که چقدر با تجربه یا حرفه‌ای باشید، برخی عوامل از کنترل شما خارج هستند ، هنگامی می‌توانید سرمایه‌ خود را صحیح مدیریت کنید که از تصمیمات احساسی بپرهیزید و اعتماد به نفس خود را حفظ کرده و هیجان زده عمل نکنید.

 

اکووایزر

 

سبد های متنوع :

زمانی که تصمیم به سرمایه‌گذاری می‌گیرید، مهم است که سبد سرمایه گذاری خود را تنوع بخشیده و همه سرمایه خود را به یک واحد خاص اختصاص ندهید. چرا که با این کار اگر یک واحد اقتصادی دچار نوسان شود، همه دارایی شما را درگیر نخواهد کرد. بدین صورت می‌توانید ریسک و سرمایه خود را مدیریت کنید. اگر به سبد دارایی خود تنوع ببخشید، می‌توانید به حد قابل توجهی ریسک‌های مختلف را کاهش دهید. به طور مثال اگر یک شرکت یا پروژه دچار ضرر و مشکل ‌شود، کل سرمایه معامله‌گر دچار نوسان و ضرر نخواهد شد به این دلیل که سبد سهام متنوع است و دارایی‌های که معامله‌گر دارد می‌تواند تا حدودی سود و ضرر را متعادل کرده و ضرر را جبران کند.

 

صفحه نخست

تولید محتوا تیم چینود

 

تبلیغات چینود پلاس
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها