ارز دیجیتال کاردانو cardano چیست ؟

ارز دیجیتال کاردانو ( Cardano ) چیست ؟

ارز دیجیتال کاردانو ( Cardano ) چیست ؟

ارز دیجیتال کاردانو cardano چیست ؟کاردانو یکی از بزرگترین ارزهای دیجیتال و پروتکلی مبتنی بر فناوری بلاک چین است. با کاردانو، امکان ایجاد برنامه های غیرمتمرکز از طریق قراردادهای هوشمند ذخیره شده در بلاک چین کاردانو وجود دارد. مانند اتریوم، که بزرگترین پلتفرم قراردادهای هوشمند امروزی است، ارز دیجیتال کاردانو غیرمتمرکز است و ADA را می توان بدون دخالت یک بازیگر کلیدی ارسال و دریافت کرد.

ارز دیجیتال کاردانو ( Cardano ) چیست ؟

ارز دیجیتال کاردانو cardano چیست ؟

Cardano   که در سال 2015 تأسیس شد، یکی از بزرگترین ارزهای رمزنگاری شده جهان بر اساس ارزش بازار است. ارز دیجیتال مرتبط Cardano در واقع ADA نامیده می شود، اما بسیاری از افراد از ADA و Cardano به جای یکدیگر استفاده می کنند.

کاردانو علاوه بر اینکه یک ارز دیجیتال است، یک بلاک چین و پلتفرمی است که برای اجرای برنامه های غیرمتمرکز از طریق قراردادهای هوشمند طراحی شده است. در توضیح ساده، این نرم افزاری است که روی بلاک چین زندگی می کند. ارزهای رمزنگاری شده با این ویژگی اغلب ارزهای رمزنگاری شده “لایه 1” یا “L1” نامیده می شوند. این بدان معنی است که آنها یک پلت فرم هستند که می توان چیزهای دیگری را روی آن ساخت. به عنوان مثال، اتریوم نیز یک ارز دیجیتال L1 است (مانند کاردانو).

توسعه دهندگان و سایر پروژه های رمزنگاری می توانند راه حل های خود را بر روی بلاک چین کاردانو بسازند. این بسیار ساده تر و ایمن تر از توسعه بلاک چین از ابتدا است. ارز دیجیتال ADA مرکزی برای کل این اکوسیستم است و برای عملکردهای مختلفی مانند ایمن سازی شبکه و پرداخت هزینه تراکنش ها استفاده می شود. بنابراین ارزش ADA ارتباط نزدیکی با رشد و موفقیت اکوسیستم کاردانو دارد.

در 12 سپتامبر 2021، شبکه اصلی Cardano از طریق به‌روزرسانی نرم‌افزار Alonzo فعال شد و برای اولین بار امکان ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز در شبکه برای توسعه‌دهندگان فراهم شد.

ارز دیجیتال کاردانو ( Cardano ) چیست ؟

بلاک چین چیست؟

بلاک چین به عنوان پایگاه داده ای است که حاوی داده است و از طریق شبکه توزیع شده شرکت کنندگان ایمن می شود. پایگاه داده مجموعه ای از اطلاعات است. این داده‌ها در بلوک‌ها ذخیره می‌شوند و هر بلوک از داده‌ها به هم متصل می‌شوند و یک زنجیره را تشکیل می‌دهند – و بنابراین تبدیل به یک «بلاک چین» می‌شوند.

رایج ترین داده ها در یک بلاک چین، تراکنش ها هستند. به جای اینکه یک نهاد متمرکز مسئول ذخیره داده ها باشد، اکثر بلاک چین ها از طریق استفاده از رمزنگاری و از طریق یک شبکه غیرمتمرکز از مردم در سراسر جهان ایمن می شوند. شبکه به طور جمعی مسئول ذخیره و ایمن سازی اطلاعات در بلاک چین است و باید در مورد اطلاعات ذخیره شده در بلاک چین توافق کند.

عامل مهمی که زنجیره‌های بلوکی را از پایگاه‌های داده معمولی متمایز می‌کند این است که اطلاعات موجود در یک بلاک چین توسط هیچ یک از شرکت‌کنندگان به تنهایی قابل دستکاری یا تغییر نیستند.

ارز دیجیتال کاردانو ( Cardano ) چیست ؟

ارز دیجیتال کاردانو cardano چیست ؟

چه کسی کاردانو را ساخته و داستان چیست؟

کاردانو توسط چارلز هاسکینسون، یکی از بنیانگذاران اصلی اتریوم تاسیس شد. توسعه پلتفرم کاردانو در سال 2015 آغاز شد.

هاسکینسون چشم‌اندازی برای رسیدگی به سه چالش مهم پیش روی همه شبکه‌های بلاک چین داشت: مقیاس‌پذیری، قابلیت همکاری و پایداری.

در سال 2017، این پلتفرم راه اندازی شد و به همراه آن ارز رمزنگاری مرتبط ADA نیز راه اندازی شد.

هاسکینسون پس از اختلاف با بنیانگذارانش در اتریوم، از جمله ویتالیک بوترین، اتریوم را ترک کرد. در حالی که ویتالیک بوترین می‌خواست توسعه اتریوم فقط غیرانتفاعی باشد، هاسکینسون همچنین می‌خواست یک نهاد انتفاعی درگیر توسعه بیشتر اتریوم باشد.

در نتیجه اختلافات، هاسکینسون اتریوم را ترک کرد و شرکت انتفاعی Input Output Hong Kong (IOHK) را در سال 2014 تشکیل داد. او از سال 2015 به عنوان رئیس IOHK توسعه کاردانو را رهبری کرد.

اکووایزر :  همه چیز درباره اتریوم

سه بازیگر اصلی وجود دارند که مسئولیت اصلی توسعه بیشتر پروتکل و اکوسیستم کاردانو را بر عهده گرفته اند.

1 – IOHK ، یک سازمان انتفاعی با تمرکز اصلی بر روی توسعه پلت فرم Cardano.

بنیاد کاردانو، یک سازمان غیرانتفاعی که مسئول ترویج، حفاظت و استانداردسازی پروتکل کاردانو است.

2 – Emurgo ، یک شرکت فناوری جهانی که با پذیرش تجاری پروتکل کاردانو سر و کار دارد و ادغام با شرکت های مختلف را تسهیل می کند.

3 – کاردانو مبتنی بر تحقیق است. این پروژه به زبان برنامه نویسی Haskell نوشته شده است و بر اساس مستندات بررسی شده از دانشگاهیان و کارشناسان در سراسر جهان ساخته شده است.

ارز دیجیتال کاردانو ( Cardano ) چیست ؟

ارز دیجیتال کاردانو cardano چیست ؟

حقایق مهم در مورد کاردانو

Cardano پلتفرمی است که با تمرکز بر پایداری و برای مقابله با چالش های مصرف انرژی بالا در راه حل های بلاک چین موجود طراحی شده است.

مانند بیت کوین و اتریوم، کاردانو غیرمتمرکز است. می‌توان ADA را برای هر کسی، در هر نقطه از جهان، بدون وابستگی به شخص ثالث مرکزی ارسال کرد.

Cardano یک پروتکل باز است. هر کسی می تواند به ایمن سازی شبکه، تکمیل تراکنش ها یا ایجاد برنامه های غیرمتمرکز ذخیره شده در بلاک چین کاردانو کمک کند.

بر خلاف بلاک چین بیت کوین که با استفاده از توان محاسباتی و مصرف انرژی از طریق اثبات کار ایمن می شود، بلاک چین کاردانو از طریق Proof of Stake ایمن می شود. این روش از ارز دیجیتال ADA به عنوان امنیت استفاده می کند.

ارز رمزنگاری شده کاردانو ADA به افتخار آدا لاولیس، کنتس بریتانیایی که اولین برنامه نویس کامپیوتر جهان به حساب می آید، نامگذاری شده است.

ارز دیجیتال کاردانو ( Cardano ) چیست ؟

ارز دیجیتال کاردانو cardano چیست ؟

چگونه کاردانو بخریم و نگهداری کنیم؟

در اصل دو راه برای خرید ADA وجود دارد. شما می توانید ADA را از طریق یک صرافی رمزنگاری خریداری کنید یا می توانید یک فرد خصوصی که می خواهد ADA خود را بفروشد خریداری کنید.

صرف نظر از اینکه از کدام روش استفاده می شود، باید ADA خود را در یک کیف پول دیجیتال برای ارز دیجیتال ذخیره کنید.

شما می توانید بین ایجاد یک حساب در یک صرافی رمزنگاری و اجازه دادن به صرافی رمزنگاری برای مراقبت از ارزهای رمزنگاری شده شما، یا ایجاد یک کیف پول غیرمتمرکز Cardano که در آن شما مسئول ذخیره سازی و امنیت ADA خود هستید، یکی را انتخاب کنید.

ارز دیجیتال کاردانو ( Cardano ) چیست ؟

ارز دیجیتال کاردانو cardano چیست ؟

نحوه خرید و ذخیره ADA با یک صرافی ارز دیجیتال مانند Firi

یک راه آسان و ارزان برای خرید و ذخیره ADA از طریق یک صرافی ارز دیجیتال مانند Firi است. Firi خرید، فروش و ذخیره سازی ADA و سایر ارزهای دیجیتال را آسان می کند.

هنگامی که از طریق Firi یک حساب کاربری ایجاد می کنید، یک کیف پول Cardano به طور خودکار برای شما ایجاد می شود. در عمل، این بدان معنی است که Firi به طور ایمن ADA شما را برای شما ذخیره می کند و شما مجبور نیستید با امنیت کیف پول Cardano خود سر و کار داشته باشید.

شما می توانید با ورود به کاربر خود از طریق ایمیل یا vipps و با تأیید اعتبار خود با بانک ID، به کیف پول Cardano خود دسترسی پیدا کنید. شما می توانید به راحتی ADA را در Firi از سایر صرافی ها یا سایر کیف پول های Cardano به کیف پول خود ارسال و دریافت کنید.

ارز دیجیتال کاردانو ( Cardano ) چیست ؟

ارز دیجیتال کاردانو cardano چیست ؟

نحوه خرید و ذخیره ADA در سه مرحله آسان.

ارزهای دیجیتال را می‌توان 24 ساعته خریداری کرد و Firi جابجایی بین ADA و NOK را آسان می‌کند. در کمتر از یک روز کاری، همچنین می توانید ADA خود را به NOK بفروشید و در صورت تمایل به حساب بانکی خود انتقال دهید.

اکووایزر :  ارز دیجیتال لایت کوین LTC

ADA را در یک کیف پول غیرمتمرکز ذخیره کنید

از آنجایی که کاردانو یک شبکه غیرمتمرکز است، امکان ایجاد یک کیف پول جداگانه و خصوصی کاردانو وجود دارد که بتوانید ADA خود را در آن ذخیره کنید.

هنگامی که یک کیف پول دیجیتال را مستقیماً در شبکه Cardano ایجاد می کنید، چیزی را دریافت می کنید که کلید عمومی و کلید خصوصی مرتبط با کیف پول شما نامیده می شود.

یک کلید عمومی را می توان با شماره حساب کیف پول Cardano شما مقایسه کرد. برای مثال، اگر شخصی قصد دارد برای شما یک ADA ارسال کند، باید به کلید عمومی مرتبط با کیف پول Cardano شما دسترسی داشته باشد.

می توانید با خیال راحت کلید عمومی خود را برای دیگران ارسال کنید. کلید عمومی ترکیبی از حروف و اعدادی است که مختص کیف پول کاردانو شما هستند.

یک کلید خصوصی را می توان با رمز عبور کیف پول دیجیتال شما مقایسه کرد. کلید خصوصی ترکیبی از حروف و اعدادی است که مختص کیف پول کاردانو شما هستند.

یک کلید خصوصی نیز می تواند در قالب یک عبارت seed تولید شود که در عمل 12 کلمه است که به عنوان پشتیبان از کلید خصوصی شما عمل می کند. اگر شخصی به کلید خصوصی یا عبارت اولیه شما دسترسی داشته باشد، به تمام ارز دیجیتال شما نیز دسترسی خواهد داشت. بنابراین مهم است که کلید خصوصی خود را با کسی به اشتراک نگذارید.

لازم به ذکر است که کیف پول Cardano فقط از ADA پشتیبانی می کند. به عنوان مثال، اگر ADA را از یک کیف پول Cardano به یک کیف پول بیت کوین ارسال کنید، ADA هایی که ارسال می شوند برای همیشه از بین می روند بدون اینکه بتوانید به آنها دسترسی داشته باشید.

بسیار مهم است که توجه داشته باشید که به کدام کلید عمومی ارز دیجیتال ارسال و دریافت می کنید

رایج ترین راه برای خرید ADA از طریق صرافی ارز دیجیتال است. Firi خرید ADA و سایر ارزهای دیجیتال را با کرون نروژ آسان می کند. پس از خرید ارز دیجیتال از Firi، می‌توانید انتخاب کنید که آیا می‌خواهید Firi ارز دیجیتال شما را برای شما ذخیره کند یا اینکه آیا می‌خواهید آن را به یک کیف پول غیرمتمرکز جداگانه ارسال کنید.

هنگامی که یک کیف پول Cardano ایجاد می کنید، یک کلید عمومی ایجاد می شود که به عنوان شماره حساب و یک کلید خصوصی به عنوان رمز عبور برای کیف پول شما عمل می کند. اگر شخصی کلید خصوصی شما را در دست بگیرد، به تمام ارز دیجیتال شما دسترسی خواهد داشت. هیچ بازیکن کلیدی نمی تواند به شما کمک کند پول خود را پس بگیرید.

ارز دیجیتال کاردانو ( Cardano ) چیست ؟

ارز دیجیتال کاردانو cardano چیست ؟

کاردانو چگونه کار می کند؟

بنابراین امکان ارسال و دریافت ADA از طریق پلتفرم Cardano بدون دخالت یک بازیکن کلیدی وجود دارد. Cardano همچنین توسعه دهندگان را قادر می سازد تا برنامه های غیرمتمرکز ایجاد کنند.

بیت کوین و اتریوم از Proof of Work به عنوان مکانیزم اجماع استفاده می کنند، که مکانیزمی است که باعث می شود بازیکنان در شبکه به توافق مشترکی در مورد اطلاعات ذخیره شده در بلاک چین برسند. این مکانیسم برای تأیید تراکنش ها می تواند بسیار انرژی بر باشد، زیرا مبتنی بر استفاده از قدرت و توان محاسباتی است.

برخلاف بیت‌کوین و اتریوم، کاردانو مکانیزم اجماع خاص خود را به نام Ouroboros ایجاد کرده است که مبتنی بر اثبات سهام است و ظاهراً قرار است سازگار با محیط‌زیست باشد.

از سال 2020، اتریوم همچنین کار روی تغییر از Proof of Work به نسخه خودش Proof of Stake را آغاز کرد.

ارز دیجیتال کاردانو cardano چیست ؟

صفحه نخست

 

تبلیغات چینود پلاس
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها