راههای تشخیص عیار طلا

راههای تشخیص عیار طلا

به نام خدا

راههای تشخیص عیار طلا:

حتما تاکنون بارها اسم عیار طلا به گوشتان خورده است.که مثلا عیار 18 بودن طلا چه معنایی دارد و اصلا اهمیت آن چیست،گرچه میزان عیار را در هر قطعه طلا مشخص می‌کنند و نیاز به محاسبه شخصی که می‌خواهد طلا بخرد نیست اما شاید مایل باشید بدانید وقتی می‌گویند طلای 18 یا 24 یا 21 و یا هر میزان عیار دیگر به چه معنی است، این موضوع کمک می‌کند تا بدانید چرا و چقدر قیمت عیارهای مختلف با هم فرق دارد پس در ادامه همراه اکووایزر باشید.

 

اکووایزر

راههای تشخیص عیار طلا

راه تشخیص عیار طلا چیست:

می توان گفت طلا از جمله فلزاتی می باشدکه رنگ، جلا و کمیاب بودن آن سبب شده که ارزش بالایی پیدا کند. به همین علت از آن به عنوان یک آیتم برای سرمایه گذاری و ساخت زیورآلات مختلف زنانه و مردانه نیز بهره گرفته می شود. باید بدانید طلای خالص یک فلز نرم و کاملا انعطاف پذیر است که وزن سبکی نیز دارد. این فلز به حدی نرم است که به راحتی می توان آن را با دست شکل داد و با وارد آمدن ضربه دچار خراشیدگی می شود،شمش های طلایی که در بانک ها وجود دارند از این نوع طلا هستند.
ولیکن نوعی از طلا که برای ساخت زیورآلات مورد استفاده قرار می گیرد، دارای درصد خلوص متفاوتی است، معمولا میزان خلوص طلا را با کسری از 24 نشان می دهند. یعنی طلای 24 عیار طلایی با درصد خلوص صد در صد می باشد.البته کشورهای مختلف از طلا با عیارهای متفاوت برای ساخت زیورآلات خود بهره می برند. بطور مثال ایتالیا و ایران از طلای 18 عیار برای ساخت زیورآلات استفاده می کنند. اما عربستان و هندوستان طلای 24 عیار را در ساخت مصنوعات خود به کار می برند.
باید گفت عیار طلا را می توان به راحتی از اعداد حک شده روی پشت طلا تشخیص داد. عدد پشت طلا عیار طلا را برحسب درصد نشان می دهد. بطور مثال بر روی طلای 24 عیار عدد 999 حک شده که به معنای این است که 99.9 درصد از آن زیورآلات یا شمش از طلا است. همچنین روی مصنوعاتی که از طلای 18 عیار ساخته شده باشند، عدد 750 حک می شود.

 

اکووایزر

راههای تشخیص عیار طلا

چگونه عیار طلا محاسبه می‌شود:

تصور کنید که قطعه طلایی در اختیار داریم و می‌خواهیم عیار آن را بسنجیم یا بدانیم چقدر از آن طلای ناب است. اگر یک قطعه به وزن یک کیلوگرم، تمام و کمال از طلا باشد، عیار آن 24 می باشد این در حالی است که طلای 18 عیار به معنای آن است که از این قطعه طلای یک کیلوگرمی، 750 گرم طلای خالص است و مابقی آن یعنی 250 گرم، با فلزات دیگر ترکیب شده است. در واقع در طلای 18 عیار 750 هزارم وزن از طلای ناب تشکیل شده است. حالا اگر عیار دیگری از طلا مثلا طلای عیار 17 را ببینید هم می‌توانید آن را به این نحو تفسیر کنید:
17 را بر 24 تقسیم کرده و در صد ضرب کنید. در این مثال عدد به دست آمده 70.8 درصد خواهد بود. یعنی اگر طلای 17 عیار دیدید، باید بدانید که حدود 71 درصد از آن طلای خالص است. اگر بخواهیم ساده‌تر توضیح دهیم، باید بگوییم که عیار، یک سیستم عددی است که برای سنجش میزان خلوص طلا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اکووایزر :  سرمایه گذاری مسکن و بازار املاک

 

اکووایزر

راههای تشخیص عیار طلا

فلزاتی که با طلا ترکیب می شوند:

بد نیست بدانید که شاخص ترین فلز در ترکیب با طلا، فلز مس است. مس فلزی ارزان و فراوان می باشد، فلزات دیگر یمانند نقره، رودیوم و پلاتین نیز با طلا ترکیب می شوند و عیار طلای خالص با وجود آنها کاهش یافته و در کنار این تغییر رنگ طلا به انواع و طیف های مختلف دیگری تبدیل می شود. همچنین در میان این فلزات، پلاتین و نقره مقرون به صرفه نیستند، و برای بدست آوردن ترکیب و رنگ مناسب (سفید) از فلز رودیوم استفاده می کنند که از نظر قیمتی ارزان تر است.

 

اکووایزر

راههای تشخیص عیار طلا

پرکاربرد ترین عیار طلا در ایران:

گفته می شود در کشور ما سه عیار طلا مورد استفاده قرار می گیرد که در این میان طلای 18 عیار کاربرد بیشتری دارد، در جنوب کشور طلای 21 و 22 عیار و در شهر تاریخی یزد طلا با عیار 20 ، به دلیل بافت فرهنگی مردم، طرفداران بیشتری دارد و خلوص بیشتر طلا برایشان اهمیت دارد، هرچه عیار طلا بالاتر باشد رنگ آن زردتر است. انتخاب و نوع عیار طلا به عوامل دیگر نیز بستگی دارد و آن توجه به آب و هوای هر منطقه است، رنگ طلا با تغییر عیار آن تغییر می کند و همین تغییر رنگ طلا در کشور ما بر حسب سلایق اکثر مردم به گونه ای شده که طلای 18 عیار را بهتر می پسندند، شهر های مختلف ایران نیز تنوع در انتخاب رنگ و خلوص طلا وجود دارد و مردمان شمال کشور سلیقه ای متفاوت نسبت به ساکنان جنوب کشور دارند.

 

اکووایزر

راههای تشخیص عیار طلا

نقش عیار طلای استفاده شده برای فروش:

بهتر است بدانید که عیار طلا نقش مهمی در زمان فروش یا خرید آن دارد. اگر نحوه محاسبه قیمت طلا را در زمان خرید طلای نو بدانید، علاوه بر محاسبه قیمت روز طلا، سود فروشنده، مزد ساخت و مالیات نیز محاسبه می شوند، یعنی در زمان فروش طلای 18 عیار یا 750، برخی خریداران طلای شما را به دلیل دست دوم بودن یا کثیف بودن، با عیار 740 خریداری می کنند. در فروش طلا، نوع رفتار یا منصف بودن خریدار و البته عجله و پول لازمی شما نقش مهمی دارد. برخی طلافروشان عیار طلای 18 عیار را تا 735 هم کاهش می دهند پس با دانستن این موارد بهتر می توانید موقع فروش تصمیم بگیرید.

 

اکووایزر

راههای تشخیص عیار طلا

روش تشخیص عیار طلا چیست:

عیار طلا را به راحتی می توان از عدد حک شده روی کار فهمید. اما در برخی از موارد به عللی نظیر گذر زمان، ضربه و خراشیدگی عدد حک شده مخدوش می گردد،پس روش هایی برای تشخیص عیار طلا وجود دارد.مشهور ترین روش تشخیص طلا همان استفاده از سنگ محک و تیزاب باشد. سنگ محک یک سنگ سیاه رنگ از جنس سیلیسیم و کوارتز است. برای تشخیص عیار طلا، آن را بر روی سنگ محک می کشند تا مقداری طلا روی سنگ محک باقی بماند. البته این کار به نحوی انجام می شود که ظاهر طلا خراب نشود.
سپس مقداری تیزاب روی آن می ریزند. اگر طلا در تیزاب حل نشود، یعنی عیار طلا با عیار تیزاب برابر است، اگر طلا کمی کمرنگ شود، یعنی عیار آن کمی پایین تر از عیار تیزاب است. اما اگر بطور کلی محو شود، این امکان وجود دارد که اصلا طلا نباشد یا عیار آن بسیار پایین باشد.برخی از طلا فروشی ها از دستگاه طیف سنج نوری برای تعیین عیار طلا استفاده می کنند. در این دستگاه طیف نور فرابنفش و نور مرئی تابانده می شود. با توجه به نوع فرکانس نوری که فلز جذب می کند، عیار طلا قابل تشخیص می باشد.روش دقیق تری نیز وجود دارد که با نام ریگیری شناخته می شود. در این روش نیز از دستگاه ریگیری یا لیزر استفاده می شود. در واقع می توان گفت این روش دقیق ترین و بهترین روش تشخیص عیار طلا است. این دستگاه بطور دقیق عیار طلا و درصد آلیاژهای به کار رفته در ساخت طلا را.

اکووایزر :  بحران بانک های آمریکا

 

اکووایزر

راههای تشخیص عیار طلا

تشخیص عیار طلا در خانه:

می توان گفت گاهی بعد از خرید طلا احساس تردید در افراد به وجود می آید و به اصل بودن یا بدل بودن زیورآلات خود شک می کنند. در این شرایط راه هایی برای تشخیص طلای اصل در منزل نیز وجود دارد،ولیکن با استفاده از این روش ها می توان تا حدودی از بدل نبودن آن اطمینان حاصل کرد، اما عیار دقیق طلا تنها با استفاده از روش های ذکر شده قابل تشخیص می باشد.
تنها روشی که می تواند بطور دقیق عیار طلا را در منزل بدون هیچ ابزار و وسیله ای تعیین کند، بررسی اعداد حک شده روی مصنوع مورد نظر است،درصورتی که به هر دلیلی نتوان اعداد حک شده روی زیورآلات را دید. می توان از روش های دیگری استفاده نمود. یکی از روش ها استفاده از یخ است. طلا رسانای خوب گرما است. اگر یک قطعه طلا را روی یک قطعه یخ قرار دهید، یخ زودتر از حالت عادی ذوب خواهد شد.(همچنین از کشیدن طلا روی سطوح سرامیکی نیز می توان استفاده نمود، طلای اصل نرم است به همین علت با کشیده شدن روی سرامیک ردی از خود بر جای می گذاردبا اینکه یکی از روش های خانگی است اما توصیه نمی شود).

 

صفحه نخست

تولید محتوا تیم چینود

 

تبلیغات چینود پلاس
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها